Highlicht: Borobudor - Reisverslag uit Magelang, Indonesië van Yaneke Roon - WaarBenJij.nu Highlicht: Borobudor - Reisverslag uit Magelang, Indonesië van Yaneke Roon - WaarBenJij.nu

Highlicht: Borobudor

Door: LB

Blijf op de hoogte en volg Yaneke

11 Augustus 2011 | Indonesië, Magelang

Voor vandaag stond er opnieuw een hoogte punt van de reis op het programma: De Borobudor. De Borobudor is de grootste Boedhistische tempel ter wereld, terwijl er op Java geen Boedhisten meer leven. Deze zijn allemaal verdrongen naar het eiland Bali. Deze tempel is gebouwd tijdens de 8e eeuw en is jaren volledig bedolven geweest onder een laag lava. Honderder jaren later is deze wer terug gevonden en weer volledig uitgegraafd. Hier zijn tijdens deze projecten en latere renovatie projecten eind 19e eeuw vaak Nederlanders bij betrokken geweest. De Postcode loterij is nog steeds betrokken bij renovatie projecten, dus is de Borobudor eigenlijk ook een stukje van ons. Dit schouwsel is onderdeel van de Unexco wereld erfgoed lijst en hoort wat mij betreft zeker tot 1 van de 8 wereldwonderen en anders wil ik de Borobudor er hierbij voor aandragen. Het is heel indrukwekkend om te zien dat de 10 verdiepingen hoge tempel rondom overal verhalen over het Boedhisme bevat, uiotghakt in de stenen. Voor diegene die er zijn geweest, het is vergelijkbaar met de Sagrada Famila in Barcalona, alleen is deze tempel 1200 jaar eerder gebouwd.

Hierna hebben we per paard en wagen een dorpstour gedaan door een traditioneel dorp. In dit dorp rijden geen auto's en we zijn o.a. hoe traditioneel Kroepoek wordt gemaakt.

Tijdens de busreis naar Yokjakarta komen we nog langs plaatsen waar de overblijfselen van de uitbarsting van de Marapi vulkaan in 2009 nog goed te zien aijn. Veel lava stenen worden tijdens regentijd via de rivier nog meegesleurd en alle is bedekt met lavastof. Meest indrukwekkend is dat er stenen tusssen liggen die zeker meer dan 1000kg misschien wel een paar duizend kilo wegen. Dat de natuur zo geweldadig kan zijn dat zelf dit soort stenen honderen meters de lucht in worden geblazen tijdens zo'n vulkaan uitbarsting. Maar hopen dat de Bromo vulkaar nog even rustig blijft, want daar moeten we nog naar toe!

• 12 Augustus 2011 - 11:54

Hanneke:

Dat moet wel erg indrukwekkend zijn geweest de Borobudor.10 verdiepingen is niet niks. En yans kan je nu voortaan je eigen kroepoek maken,dat willen we dan wel een keer proeven toch.De verbinding met skype was weer goed en leuk om te zien dat het allemaal nog goed gaat. Maar dat kan bijna niet anders met zo'n reis. Al met al hebben jullie al aardig wat van het landschap gezien, en verlang je af en toe een beetje naar de wegen in nederland ????
    Nou wij verlangen naar een beetje zon, zo is het al tijd wat , maar ook hier blijven we hopen.

Groetjes en veel liefs
    Gerard en Hanneke xxx