The day of the opposites - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Yaneke Roon - WaarBenJij.nu The day of the opposites - Reisverslag uit Dubai, Verenigde Arabische Emiraten van Yaneke Roon - WaarBenJij.nu

The day of the opposites

Door: Yaneke en Lennart

Blijf op de hoogte en volg Yaneke

10 Februari 2014 | Verenigde Arabische Emiraten, Dubai

Goedemorgen,

Allereerst bedankt voor jullie lieve berichtjes. Leuk om jullie reacties te lezen!

Gisteren vroeg uit te veren, er staat iets heel bijzonders op het programma. Een bezoek aan een moskee. Dit is namelijk de enige Moskee ter wereld die door niet moslims mag worden bezocht.

Het heeft de nacht ervoor enorm geregend en hierdoor staan straten blank. Aangezien het nog steeds een beetje regent als wij naar buiten lopen, is het krijgen van een taxi bijna onbegonnen werk. We lopen richting de mall, aangezien daar personeel is bij de taxistandplaats. Ook hier geen taxi te bekennen. Gelukkig manen de mannen van de taxistandplaats de taxi´s naar binnen en kunnen we eindelijk op pad. Het is niet ver rijden, maar door de file op de grote weg, zijn we nipt op tijd bij de moskee voor de rondleiding.

We glippen (Yans gesluierd) naar binnen en gaan net als de rest van de groep op de grond van de moskee zitten. Vooraan is een Britse moslim dame aan het woord. Zij verteld ons in een notendop over de Islam, de moskee, de gebruiken, de kleding, de rituelen, het denken van een moslim, de verschillende stromingen en hoe er gebeden moet worden. Er is een man die een gebed voor doet. Overigens mogen we van alles en iedereen foto's maken, die is natuurlijk heel ongebruikelijk. Na haar verhaal is er uitgebreid te tijd om vragen te stellen. Niets is haar te gek, aangezien zij als Britse onze westerse wereld ook heel goed begrijpt. Na een goed uur is het voorbij. We zijn beiden diep onder de indruk van alles. De manier waarop alles uitgelegd werd en de vrijheid als Westerling in de moskee. Kortom heel bijzonder!

Vanaf de Moskee laten we ons met de taxi naar de Medinat brengen. Dit is een moderne Souk met veel kleine winkeltjes die sieraden en traditionele goederen aanbieden. Aan de achterzijde zitten aan een watertje leuke restaurants en kunnen een perfect plekje vinden om heerlijk te lunchen. Vooral vanwege het uitzicht, dat namelijk de Burj al Arab is, ons bucketlist event voor de avond. Na de lunch besluiten we lekker terug te gaan naar het hotel om te relaxen.

Om 18.00 lekker onder de douche en de nette kleertjes aan. Wanneer kom je nu zomaar in een 7-sterren hotel, het enige ter wereld. De chauffeur zet ons voor de deur af. Wow......wat een luxe. Dure, bijzondere auto's staan voor de deur geparkeerd (lees een zilver gespoten Rolls Royce) en binnen worden we door drie mooi geklede dames opgewacht.
We worden naar ons restaurant begeleid, maar worden afgeleid door al het pracht en praal in het hotel.
We worden in het restaurant voorgesteld aan Adrian. Hij is onze ober voor vanavond. De service is echt te gek. Als je je billen lift om naar het buffet te lopen, wordt er nieuw bestek neer gelegd, je servet opnieuw netjes gevouwen en wanneer je terug komt, wordt je bord aangepakt, je stoel aangeschoven. Wat een luxe.

Na het diner lopen we nog een rondje door het hotel, maar de winkeltjes in het hotel van Cartier, Rolex enz. zijn voor ons nét even te veel.

• 10 Februari 2014 - 10:58

Gaby:

Weer een gezellige dag zo te zien.
    Wij zijn 2 jaar geleden in de blauwe moskee geweest in Istanbul. Mochten daar naar binnen terwijl er mannen vooraan op de grond in gebed waren. De vrouwelijke toeristen hoefden niet gesluierd te zijn maar wel armen en benen en hoofd bedekken. Bijzondere ervaring he!
    Geniet verder met volle teugen!
    Liefs Gaby

• 10 Februari 2014 - 12:05

Hanneke:

Dat het daar ook kan regenen, goed voor het stof toch.
    Een moskee blijft een mooie en aparte ervaring.
    Leuk om te lezen hoe het is om in een 7 sterren te eten.
    Ja luxe kan je daar verwachten. Geniet nog van de laatste dagen.
    Groetjes vanuit het Raadhuisplein . Er zijn mensen die gewoon door klussen.hahaha
    Liefs xxx